Слухаць сэрцам

«Сярод сузор’яў, сярод зор
кладзецца песенны узор…
І сярод гукаў, сярод слоў
таемнай згадкай золкіх сноў
мая дарога пралягла…»

Р. Баравікова

Раіса Андрэеўна Баравікова нарадзілася 11 мая 1947 г. ў вёсцы Пешкі Бярозаўскага раёна Брэсцкай вобласці ў сям’і служачага. У яе рана абудзіліся схільнасці да літаратурнай творчасці. Першы верш быў надрукаваны на старонках Бярозаўскай раённай газеты, калі будучая пісьменніца вучылася ў шостым класе. Яна актыўна наведвала школьны літаратурны гурток і ўжо ў школьныя гады прыйшла да думкі, што яе прызванне – літаратура.

Пасля заканчэння школы Раіса Баравікова працавала ў рэдакцыі быхаўскай районнай газеты «Маяк Прыдняпроўя». У 1966 г. паступіла ў маскоўскі Літаратурны інстытут імя Максіма Горкага. Раіса Баравікова працавала рэдактарам на кінастудыі «Беларусьфільм» (1971–1972 гг.). У 1972–1977 гг. – карэспандэнт газеты «Літаратура і мастацтва», у 1983–1988 гг. – літкансультант рэдакцыі газеты «Чырвоная змена». Затым лёс звязвае з «Нашым словам» (1988–1990 гг.). З 1990 па 1996 г. узначальвае адзін з аддзелаў часопіса «Работніца і сялянка». У 1996 г. прызначана намеснікам галоўнага рэдактара часопіса «Алеся», а з 2000 г. – галоўным рэдактарам. У 2002–2011 гг. – галоўны рэдактар часопіса «Маладосць».

У студэнцкія гады была напісана яе першая кніжка паэзіі «Рамонкавы бераг», якая выйшла ў свет у 1974 г. Паэтэса выдала цэлы шэраг паэтычных зборнікаў, сярод якіх самыя значныя «Каханне» (1987 г.) і «Люстэрка для самотнай» (1992 г.). Першая была адзначана ў 1988 г. Літаратурнай прэміяй Саюза пісьменнікаў Беларусі імя Аркадзя Куляшова, за другую, дзе была ўпершыню надрукавана гістарычная драма «Барбара Радзівіл», у 1994 г. Раіса Баравікова атрымала Дзяржаўную прэмію Рэспублікі Беларусь імя Янкі Купалы. Кніга паэзіі «Сад на капялюшыку каханай» у 1998 г. была адзначана Спецыяльнай прэміяй Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь у галіне мастацкай літаратуры. За плённую літаратурную працу ў 2007 г. пісьменніца была ўзнагароджана медалём Францыска Скарыны.

Вершы Раісы Баравіковай – гэта канкрэтная жыццёвая споведзь, адлюстраванне тых падзей і момантаў, якія прайшлі праз сэрца. У паэзіі пісьменніцы вядучае месца займаюць: тэма кахання, унутранны свет лірычнага героя з усімі яго супярэчнасцямі, імкненне да высокага духоўнага ідэалу, пошук сапраўдных маральных каштоўнасцей. Лірычная гераіня твораў – самааданная ў сваіх пачуццях, сумленная, шчырая, яна спавядаецца, смуткуе, жыве ў прадчуванні чагосці незвычайнага, цудоўнага, рамантычнага. Скразнымі вобразамі з’яўляюцца – вобраз птушкі як сімвала імгненнасці чалавечага жыцця; вобраз сонца, якое атаясамліваецца з гарманічным, шчаслівым суіснаваннем асобы і свету; вобраз саду як сімвал ідэальнага свету ўзаемаадносін чалавека і прыроды.

Сваю творчасць пісьменніца не абмяжоўвае толькі адной паэзіяй. Яна актыўна працуе і ў іншых літаратурных жанрах – у прозе, драматургіі, мастацкім перакладзе і шмат піша для дзяцей.

Пісьменніцай былі напісаны п’есы «Цётка Малання з Асаўца» (1984 г.); «Пятля часу» (1996 г.); поўны сцэнічны варыянт лірычнай драмы «Барбара Радзівіл» (2001 г.). Значнае месца літаратуразнаўцы адводзяць і аповесці «Кватарантка» (1980 г.), якая расказвае пра маладое пакаленне, пошукі свайго месца ў жыцці.

У жанры псіхалагічнай фантастыкі былі напісаны зборнікі апавяданняў «Вячэра манекенаў» (2002 г.) і «Кава для дамавіка» (2013 г.), у якіх аўтар неадназначныя маральныя праблемы спрабуе вырашыць пры дапамозе стварэння альтэрнатыўных рэальнасцяў.

Першая з кніжак для дзяцей «Галенчыны «Я», альбо Планета цікаўных хлопчыкаў» выйшла ў свет у 1990 г. тыражом 80 000 экзэмпляраў. За ёю пачалі выходзіць іншыя – «Казкі астранаўта» (2006 г.), «Казкі з гербарыя» (2008 г.), «Казачныя аповесці пра Міжпланетнага пажарніка і іншых мамурыкаў» (2010 г.). За кнігу «Казкі астранаўта» Раісе Баравіковай была прысуджана Рэспубліканская прэмія прафсаюзаў Рэспублікі Беларусь, а па аповесцях пра Міжпланетнага пажарніка быў здзейснены радыёспектакль.

Фантастычныя гісторыі для юнага чытача Раісы Баравіковай – гэта своеасаблівы ідэальны свет, да якога хочацца імкнуцца. Адносіны герояў будуюцца на прынцыпах шчырага сяброўства і ўзаемадапамогі, дэманструючы, што толькі такім чынам можна выратавацца з бяды ці засцерагчыся ад небяспекі. Дададковай прывабнасці надаюць казкам вядомыя і пазнавальныя рэаліі, сярод якіх разгортваюцца падзеі. Гэта Мінск і сталічныя раёны, вуліцы, праспекты, крамы, гэта шматлікія згадкі розных славутых мясцін Беларусі – Белавежскай і Налібоцкай пушчаў, знакамітых рэк і азёр… Паралельна з асноўнымі сюжэтнымі падзеямі ў апавядальнай плыні дасціпна ўрэчаўляюцца займальныя гісторыі пра паходжанне тых ці іншых «зямных» раслін. Амаль незаўважна ў творах падкрэсліваецца карысць адукацыі, грунтоўных і рознагаліновых ведаў.

Творы Р.А. Баравіковай

Баравікова, Р.А. Сад на капялюшыку каханай: лірыка / Р.А. Баравікова. – Мн.: Мастацкая літаратура, 1998. – 486 с. – («Залатая серыя». Паэзія XX стагоддзя)

ББК 84(4БЕЛ)6
ООФ 918037
ОАБ 918038, 918039

Паэтычны сад Раісы Баравіковай – гэта спроба стварэння ідэальнага свету ўзаемаадносін чалавека з прыродай, аднаўлення раю на зямлі, які ўспрымаецца не як проста чароўна-захапляльнае бытаванне, не дэкор быцця, а філасофія пошуку сродкаў вяртання ў райскі сад.

Лірычная гераіня Раісы Баравіковай можа лётаць у аблоках, як гераіня народных балад, прасіць пёркі ў птушак і з імі ляцець да каханага, аднак не заўседы яна з радасцю пазбаўляецца свайго цялеснага пачатку, бо і душа, і ўсе цялесныя праўленні, увасобленныя ў танчэйшых зрухах, абумоўлены ў пэўнай ступені і матэрыяльна-фізічным становішчы. Яна бачыць пэўную небяспеку ў тым, калі хто-небудзь хоча адысці ад сацыяльнай нормы, як і ў тым, што зямное прыцягненне паступова змяншае лёгкасць палёту ў марах.

 

Баравікова, Р.А. Дрэва для райскай птушкі: лірыка / Р.А. Баравікова. – Мн.: Мастацкая літаратура, 2007. – 270 с. – (Залатое пяро)

ББК 84(4Беи)6-5
ООФ 1005692
У6-9 1007618
ОАБ 1007617, 1012425

У паэтычным увасабленні Раісы Баравіковай вобраз «дрэва», пакладзены ў аснову назвы, паўстае як цэнтр сусвету, у якім скандэнсавана мудрасць стагоддзяў і дзе яе гераіня шукае прыстанішча для душы – краіну для «райскай птушкі». Паэтэса імкнецца раскрыць духоўны свет жанчыны, паказаць, што каханне – самае цудоўнае і трапяткое пачуццё, у якім чалавек выпрабоўваецца на вернасць, сумленнасць і высакароднасць. Кожны матыў, кожны вобраз кнігі адлюстроўвае самыя тонкія адценні закаханай душы.

У садах яе лётаюць не толькі птушкі – песняры кахання, але і зязюлі – сімвал смутку, у далёкіх шатрах схавана птушка мудрасці – сава. Тон чароўнай песні птушкі можа пры тым выразна-кардынальна мяняцца і нагадваць пра спрадвечнаю зменлівасць жыцця.

 

Баравікова, Р.А. Кава для дамавіка: апавяданні, аповесць / Р.А. Баравікова. – Мн.: Мастацкая літаратура, 2013. – 302 с. – (Беларуская проза XXI стагоддзя)

ББК 84(4Беи)6  
ОАБ 1\30934
У6-9 1\30935

Творы гэтай кнігі напісаны ў плыні псіхалагічнай фантастыкі. Паралельны свет Раіса Баравікова вельмі арганічна ўпісвае ў свае творчыя фантазіі. Пісьменніца робіць рэальнасцю тое, пра што жанчына толькі фантазіруе, у што верыць, пра што марыць. Яна разгортвае падзеі ў паралелі сучаснаму часу і наяўнай прасторы. Прычым унутраны свет пераходзіць у знешнюю реальнасць – і яна становіцца фантастычнай. У выніку атрымліваюцца займальныя i вельмі праўдзівыя сюжэты на тэмы жыцця i смерці, кахання i расчараванняў.

 

Баравікова, Р.А. Казачныя аповесці пра міжпланетнага Пажарніка і іншых мамурыкаў /
Р.А. Баравікова. – Мн.: Літаратура і Мастацтва, 2010. – 142 с.

ББК 84(4БЕИ)6
У1-5 1\12414, 1\12415
У6-9 1\12416, 1\13826, 1\13827

Галоўны герой – Мамурык з далёкай планеты Мамурыі атрымаў у творы Раісы Баравіковай назву «міжпланетны Пажарнік», выконвае ў космасе вельмі сур’ёзную і адказную работу па забеспячэнню бяспекі ў касмічнай прасторы.

Прыгодам мамурыка прысвечана тры асобных аповесці. Падзеі, апісаныя ў гэтай кнізе, разгортваюцца не толькі на Мамурыі. У казачных аповесцях шмат прыгодаў мамурыкаў у добра знаемых мясцінах Зямлі.

У сюжэтах гісторый пра міжпланетнага Пажарніка знайшлося адмысловае мастацкае ўвасабленне правіл этыкету, асноўных патрабаванняў да культуры паводзін.

 

Баравікова, Р.А. Казкі астранаўта: касмічныя падарожжы беларусаў / Р.А. Баравікова. – Мн.: Літаратура і Мастацтва, 2011. – 176 с.

ББК 84(4БЕИ)6
У1-5 1\18330, 1\18331, 1\18332
У6-9 1\18333, 1\20536, 1\23269, 1\25117, 1\39091

Прыгодніцкія казкі Раісы Баравіковай напісаны ад імя астранаўта-беларуса. Дзівосны, заманлівы і таемны свет далёкіх планет захапляе неверагоднымі прыгодамі герояў кнігі, цікавымі звесткамі пра асобныя зоркі і нават цэлыя сузор’і. Пісьменніца ўдала спалучае поўны нечаканасцей свет чужых планет з блізкім і родным светам нашай планеты, дзе самыя прыгожыя і добрыя пачуцці звернуты да Беларусі.

 

Баравікова, Р.А. Казкі з гербарыя / Р.А. Баравікова. – Мн.: Литература и Искусство, 2008. – 144 с.

ББК 84(4БЕИ)6
У1-5 1019889, 1021626, 1021627
У6-9 1021628, 1021629, 1\25118

Кніга расказвае пра займальныя прыгоды фантастычна-казачнага героя Мупсякарнашжабулвака, які сам сабе называе вельмі коратка – Мупся.

Ён – небачны чалавечаму воку, і яго можна ўявіць кім заўгодна, нават чараўніком, таму што Мупся здатны на неверагодныя ўчынкі, але галоўнае не гэта. Мупся ўмее расказваць казкі, якія ён сам называе казкамі з гербарыя. У іх праз захапляльныя казачныя сюжэты раскрываецца дзівосны свет акаляючага нас асяроддзя, тая раслінная разнастайнасць, што робіць нашу Зямлю незвычайна прывабнай і непаўторнай у сваім харастве.

Матэрыялы аб жыцці і творчасці Р.А. Баравіковай

Штэйнер, І.Ф. Самотная ў капелюшы на фоне сада / І.Ф. Штэйнер // Штэйнер, І.Ф. Ex promtu – ex propositu / І.Ф. Штэйнер. – Гомель: Сож, 2008. – С. 318–323

ББК 83.3(4Беи)6
ООФ 1\243

У кнізе на шырокім фоне еўрапейскай філасофска-мастацкай традыцыі прасочана эвалюцыя беларускай паэзіі, акрамя класікаў беларускай літаратуры ў зборніку эсэ пададзены творчыя партрэты Раісы Баравіковай, Ізяслава Катлярова, Соф’і Шах, Віктара Шніпа.

У эсэ «Самотная ў капелюшы на фоне сада» Іван Штэйнер ўвасобіў асноўныя архетыпы паэтычнага свету Раісы Баравіковай – сад, самота, элегантнасць, дождж. Праз адмысловы ракурс аўтарам паказана дваістая сутнасць вобраза яе лірычнай гераіні, тое што яна часта змагаецца за неспалучальнае – узнеслае і прыземнае, светлае і цемнае. Велічнае каханне выступае, як надзея і збаўленне з цянётаў надзённасці і марнасці быцця.

 

Баравікова, Р.А. Шукаю сваю Беларусь / Р.А. Баравікова // З росных сцяжын: аўтабіяграфіі пісьменікаў Беларусі / уклад. М. Мінзер. – Мн.: Літаратура і Мастацтва, 2009. – С. 22–27

ББК 83.3(4БЕИ)6-8
ИБО 1\641      
ОЧЗ 1\640       
ОКР 1\525
У1-5 1\642
У6-9 1\643

У зборніку «З росных сцяжын» паміж успамін вядомых беларускіх пісьменікаў прадстаўлена аўтабіяграфія Раісы Баравіковай, якая распавядае пра мясціны, дзе нарадзілася, выхоўвалася і вучылася; пра жыццёвыя і працоўныя дарогі, на якіх сустрэлася багата добрых людзей і сяброў; пра літаратурныя сцежкі і шляхі, якія прывялі яе да зорных вяршыняў.

 

Бельскі, А.І. Музыка ў паэтычным свеце Раісы Баравіковай / А.I. Бельскі // Галасы і вобразы: літаратурна-крытычныя артыкулы / А.I. Бельскі. – Мн.: Литература и Искусство, 2008. – С. 139–144

ББК 83.3(4БЕИ)6
ОЧЗ 1021386
ОКР 1019893
ОАБ 1021387
У6-9 1021388

Кніга «Галасы і вобразы» найперш скіроўвае да асэнсавання духоўных каштоўнасцей жыцця, родных вобразаў у іх сукупнасці, унікальнай прыроднай прасторы.

Аб’ектам разгляду ў кнізе з’яўляецца творчасць не толькі класікаў, але і шматлікіх сучастных творцаў у тым ліку Раісы Баравіковай. Аўтар кнігі раскрывае майстэрства паэтэсы ў перадачы колераў і фарбаў навакольнага свету, выяўляе багацце зрокавых і слыхавых асацыяцый, засяроджвае ўвагу на арыгінальнай вобразнасці, сімволіцы, гукапісе, інтанацыйным ладзе вершаваных твораў, паказвае глубокую связь з жывапісам і музыкай.

Спіс артыкулаў з перыядычных выданняў, прысвечаных Р.А. Баравіковай

  1. Брадзіхіна, А. Пераемнасць традыцый / А. Брадзіхіна // Полымя. – 2003. – № 1. – С. 202–214
  2. Бязлепкіна, А. Сцэнар кахання: лірычная гераіня Раісы Баравіковай / А. Бязлепкіна // Роднае слова. – 2007. – № 5. – С. 9–11
  3. Гетман-Крывецкая, Н.В. Лірычны герой у паэзіі Таісы Бондар і Раісы Баравіковай / Н.В. Гетман-Крывецкая // Народная асвета. – 2009. – № 11. – C. 84–87
  4. Гетман-Крывецкая, Н.В. Праблема мастацкай свядомасці: (на прыкладзе параўнальнага аналізу паэтычных твораў Ганны Ахматавай і Раісы Баравіковай) / Н.В. Гетман-Крывецкая // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А. Гуманитарные науки. – 2009. – № 1. – С. 97–101
  5. Гоўзіч, І.М. Адзнакі медытатыўнасці ў творчасці Раісы Баравіковай і Ніны Мацяш / І.М. Гоўдзіч, К.Т. Макарэвіч // Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2011. – № 1. – С. 55–61
  6. Карлюкевіч, А. Позірк з зоркавага неба / А. Карлюкевіч // Полымя. – 2006. – № 11. – С. 210–213
  7. Кузьміч, Н. У садзе радасці і журбы / Н. Кузьміч // Полымя. – 2008. – № 1. – С. 183–187
  8. Падліпская, З. «Яно і нараканне, і сонца, і пякучай цемры сплаў» / З. Падліпская // Роднае слова. – 2006. – № 3. – С. 11–13
  9. Поўх, І.В. Адлюстраванне архетыпа трансфармацыі ў паэзіі Нуалы Ні Гоніл (Nuala Ni Dhomhnaill) і Раісы Баравіковай / І.В. Поўх // Весці БДПУ. Серыя 1. Педагогіка. Псіхалогія. Філалогія. – 2008. – № 3. – С. 89–93
  10. Смаль, В.М. «А на душы і светла, і шчымліва»: паэтычная сцяжына Р. Баравіковай / В.М. Смаль // Полымя. – 2005. – № 11. – С. 188–194
  11. Шавыркiн, М. У свет кахання запрашае Раіса Баравікова / М. Шавыркiн // Пралеска. – 2007. – № 5. – С. 59–60
  12. Шаўлякова-Барзенка, І.Л. Вандроўка па лабірынтах гісторыі / І.Л. Шаўлякова-Барзенка // Беларуская мова i лiтаратура. – 2007. – № 7. – С. 14–17
 
Поделиться:

Читайте также: